Pausanias’ Messenian Itinerary and the Journeys of the Past

Greta Hawes
Jahr: 2018
DOI: 10.17171/3-60-9
Shortlink: edition-topoi.org/articles/details/1514

Creative Commons

Dieses Werk ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung-Nicht kommerziell 3.0 Unported Lizenz.

Creative Commons Lizenzvertrag

Messene was unusual among ancient poleis. It was one of the few major settlements on theGreek mainland to be founded in the Hellenistic period. Moreover, on account of this, its claim to a culturally authoritative past rooted in the mythic period could not rest on suppositions about the continuity of knowledge handed down through the continuation of civic, cultic, and communal institutions. This chapter examines how Pausanias’ account of Messenia (book four of his Periegesis) approaches this dilemma by making knowledge both an artefact preserved unchanged in texts, and a conceptual possession encountered and attained through travel. It goes on to argue that the interplay between these two forms of knowledge is specifically relevant to this text, since the Periegesis also serves as a fixed, written object, which nonetheless offers opportunities for autonomous exploration and experienceto the hodological reader-traveler.

Messene war eine ungewöhnliche Polis. Gegründet in hellenistischer Zeit, war sie eine der wenigen großen Siedlungen auf dem griechischen Festland. Messenes Ansprüche auf eine kulturelle Vergangenheit, die Maßstäbe setzte und in mythischen Zeiten wurzelte, konnten daher nicht auf bloßen Vermutungen über die Kontinuität des Wissens, das durch bürgerliche, kultische und kommunale Institutionen weitergegeben wurde, beruhen. Dieses Kapitel untersucht wie sich Pausanias in seiner Darstellung von Messene diesem Dilemma nähert (im vierten Buch seiner Periegesis), indem er Wissen sowohl zu einem Artefakt erklärt, das unverändert in Texten erhalten ist, als auch zu einem konzeptuellen Besitz, der durch Reisen erworben werden kann. Es soll gezeigt werden, dass gerade das Zusammenspieldieser beiden Wissensformen von größter Bedeutung für den Text ist, da Pausanias’ Periegesis selbst als ein festgeschriebenes Objekt verstanden werden kann, welches gleichwohl Gelegenheit bietet, vom hodologisch versierten Text-Reisenden eigenständig erkundet und erfahren zu werden.

Autoren

Citation

Greta Hawes, "Pausanias’ Messenian Itinerary and the Journeys of the Past", in: Chiara Ferella and Cilliers Breytenbach (Eds.), Paths of Knowledge. Interconnection(s) between Knowledge and Journey in the Greco-Roman World, Berlin: Edition Topoi, 2018, 151–176

Creative Commons

Dieses Werk ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung-Nicht kommerziell 3.0 Unported Lizenz.

Creative Commons Lizenzvertrag