This paper considers Philo of Alexandria’s interpretation of Abraham’s journey from Chaldaea to Palestine, foregrounding Philo’s use of the journey as a metaphor to criticize the Stoic theory of oikeiôsis. The journey is a metaphor that helps Philo to advance his views about self-knowledge as an alternative to this Stoic theory of moral progress. In this implicit polemic, Philo suggests that the Stoic theory guides us in the wrong direction, remains too immanentist, and posits an end state to a process that has no end.
In diesem Aufsatz soll gezeigt werden, dass die Interpretation der Reise des Abraham von Chaldaea nach Palästina im Werk Philons von Alexandrien implizit eine Kritik der stoischen Oikeiôsislehre darstellt. Das Bild der Reise ermöglicht es Philon, seine Vorstellungen über Selbsterkenntnis als Alternative zur stoischen Theorie der ethischen Entwicklung zu formulieren. Durch seine implizite Auseinandersetzung legt Philon nahe, dass die stoischeTheorie sich in eine falsche Richtung entwickelt hat; zu immanent bleibt; und einen Endzustand eines Prozesses annimmt, der kein Ende haben kann.