My contribution looks at some scattered remarks in Middle Platonic authors, with a special emphasis on Plutarch’s Moralia, which may include references to a vehicle of the soul. In at least two of his myths, which are clearly inspired by Plato, we find traces of a theory of how to imagine the character and nature of the soul after death that cannot readily be explained against the background of Plutarch’s usual source material. I take it that these passages point to a tradition that, long before the more systematic theories elaborated bythe (later) Neoplatonists, alludes to a psychic ochêma albeit in a rather mythical fashion. Hence, the article aims at a tentative reconstruction of the as yet largely unexplored history of the vehicle of the soul between Plato and the Neoplatonists.
Der Beitrag untersucht einige verstreute Bemerkungen in den Texten mittelplatonischer Autoren, insbesondere in den Moralia Plutarchs von Chaironea, die möglicherweise Hinweise auf das Konzept des Seelenwagens enthalten. In mindestens zwei seiner platonisch inspirierten Schlussmythen (in den Schriften De sera numinis vindicta und De genio Socratis) finden wir Vorstellungen und Motive im Zusammenhang mit Natur und Gestalt der menschlichen Seele, die nicht ohne Weiteres aus Plutarchs Quellen erklärt werden können. Charakter und Funktion dieser Stellen lassen eine Tradition erahnen, die lange vor den systematischen Entwürfen der Neuplatoniker eine Theorie des Seelen-wagens kannte, die starkmythische Züge trug. Aufgearbeitet werden soll, mit anderen Worten, die weitest-gehend unerforschte Geschichte des Seelengefährts zwischen Platon und den Neuplatonikern.