Räume der Erkenntnis. Zur Raummetaphorik in der augustinischen Erkenntnistheorie

Therese Fuhrer
Jahr: 2016
DOI: 10.17171/3-39-11
Shortlink: edition-topoi.org/articles/details/987

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When describing cognitive processes by which knowledge of a ‘highest’ or ‘divine’ truth is supposed to be conveyed, ancient philosophical texts often draw on spatial metaphors, in which they locate this process ‘inside’ the human person. Here the question will be pursued of which spatial metaphors are used by Augustine to describe the process of discovering knowledge in De trinitate. Augustine works on the assumption that man is created, after Genesis 1:27, “in the image of God” and hence the imago dei is present as a kind of structure in the ‘inner man’. Through the ‘blending’ of the non-metaphorical concept of the image of God with the image of man that had been developed through spatial metaphors, Augustine developed his – for ancient theory of knowledge, new, distinctive and highly influential – ‘theological epistemology’ and an ‘onto-theology of the image’.

Bei der Beschreibung kognitiver Prozesse, in denen die Erkenntnis einer ‚höchsten‘ oder ‚göttlichen‘ Wahrheit vermittelt werden soll, greifen antike philosophische Texte oft auf räumliche Metaphern zurück, mit denen sie diesen Vorgang im ‚Innern‘ des Menschen lokalisieren. Hier interessiert die Frage, mit welchen Raummetaphern Augustin die Erkenntnisprozesse in De trinitate beschreibt. Augustin geht davon aus, dass der Mensch nach Genesis 1,27 „nach Gottes Ebenbild“ geschaffen und daher die imago dei als eine Art Struktur im ‚inneren Menschen‘ präsent seien. Aus der ‚Vermischung‘ (blending) des nicht-metaphorischen Konzepts des Gottesbildes mit dem durch Raummetaphern beschriebenen Menschenbild entwickelt Augustin seine – in der antiken Erkenntnistheorie neue und einzigartige, auch wirkungsmächtige – ‚theologische Epistemologie‘ und eine ‚Onto-Theologie des Bildes‘.

Autoren

Citation

Therese Fuhrer, "Räume der Erkenntnis. Zur Raummetaphorik in der augustinischen Erkenntnistheorie", in: Fabian Horn and Cilliers Breytenbach (Eds.), Spatial Metaphors. Ancient Texts and Transformations, Berlin: Edition Topoi, 2016, 187–203

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