Drawing on Hans-Jörg Rheinbergers “Epistemologica”, it is argued that museum objects of cultural history are not only created through collecting, but also through naming practices, classifications, and operations of order. Their status as documents or emissaries is relative, rather than fixed on attributes of museum objects. The heuristic concept is intended to recognize and reflect such museum objects in light of their genesis of fabrication and preparation. This includes objects of natural and cultural sciences, which share some techniques of depositing, preserving and visualization. Differences and disciplinary specificities are not excluded, but the argument is stressed, that the museum object of cultural history is a product of practices.
Neben dem Sammeln und Bewahren bringen spezifische Benennungspraktiken, Klassifikationen, Bild-Text-Bezüge und Ordnungsoperationen das Museumsobjekt hervor. Mit Bezug auf Hans-Jörg Rheinbergers “Epistemologica” kann, so die These, auch im Kontext kulturhistorischer Sammlungen von Objekten als Präparaten gesprochen und das Museumsobjekt als Produkt von Praktiken verstanden werden. Die Konzipierung kulturhistorischer Museumsdinge als Präparate zielt darauf, die Dimensionen der Aufbereitung und Zurichtung systematisch zu fassen, denn museale Handhabungen der natur- und kulturhistorischen Objekte weisen auf parallele Praktiken des Deponierens, Konservierens und Visualisierens hin. Unterschiede und disziplinäre Spezifika werden damit nicht ignoriert, sondern zum Untersuchungsgegenstand gemacht.