Migration and migration history have become major themes in the global museum landscape. In this article I argue that the establishment of museums of immigration can be seen as an answer to the crisis of collectively shared narratives and the heterogenization of cultural identities. By presenting immigration as the common experience shared by most members of society, museums construct a master narrative of migration and thus contribute to re-visions of a national imagined community. After pointing to a few instances where the construction of an overarching migration narrative causes problems and sketching the ways in which the museums deal with it, I conclude with advocating to overcome the ‘methodological nationalism’ in museum representations of migration history.
Migration und Migrationsgeschichte sind zu großen Themen der globalen Museumslandschaft geworden. In diesem Beitrag wird die Ansicht vertreten, dass die etablierten Immigrations-Museen als Reaktion auf die Krise kollektiver Narrative und die Heterogenisierung kultureller Identitäten verstanden werden können. Indem sie Immigration als gängige und gemeinsame Erfahrung darstellen, konstruieren sie ein Masternarrativ der Migration und tragen so zu einer Revision der Nation als vorgestellter Gemeinschaft bei. Nach Darstellung einiger Fälle, in denen sich ein solches Narrativ als problematisch erwiesen hat, und nach Skizzierung der Lösungsversuche der Museen, plädiere ich abschließend für eine Abwendung vom ,methodologischen Nationalismus‘ in musealen Repräsentationen von Migrationsgeschichte.